האנטומיה של הפצעים בעור – סוגי פצעים וגורמים מרכזיים

לכל אחד מאיתנו יש פצעים על עור מסיבה אחרת. אולם, ישנם ארבעה גורמים מרכזיים שיש לתת עליהם את הדעת כאשר באים לבחון את הסיבות לפצעים בעור של הלקוחות שלנו.
גיל צעירפצעים בגיל ההתבגרות
ככל שגילנו צעיר יותר, סביר שיהיה לנו עור שמן יותר ונטייה להתפרצות של פצעים בעור.עור צעיר יותר נוטה להתאושש מהר יותר ופצעים ודלקות בעור נרפאים מהר יותר. ככל שאנו גדלים יותר העור שלנו נוטה ליצר פחות שומן ופצעים. אבל האטה בייצור וחידוש התאים בעור מגביר את הרגישות לפיגמנטציה פוסט דלקתית. סדרת קליר סטארט של דרמלוג’יקה מיועדת לטיפול והפחתה של פצעים ושומן אצל צעירים ובני נוער.
פצעים בעור כתוצאה מלחץ וסטרסמתח וסטרס סטרס
עשוי לגרום לייצור מוגבר של שומן בעור ולהאטה של תהליך השיקום בעור.
חשוב מאוד לזכור כי סטרס יכול לבוא לידי ביטוי בכל מיני אופנים ולא רק נפשיים. לדוגמה, חלק מהאנשים יכולים לסבול מסטרס פיזי כתוצאה מהתייבשות או הרגלי אכילה. התכשיר רטינול קלירינג אויל, מסייע בטיפול בעור בעייתי עם פצעים וסימני הזדקנות מוקדמת בעור בוגר.
פצעי אקנהגנטיקה 
אקנה היא מחלה גנטית. לאנשים רבים יש נטיה לאקנה,העור שלהם מייצר פי 4-5 תאים מתים ולהם בלוטות שומן מורחבות או פעילות יותר מאשר לאנשים שאין להם נטיה לאקנה. אצל אנשים עם נטיה לאקנה, הסבום עבה יותר וזקיק השערה בנוי משערות דקיקות וחלשות יותר. גורמים אלה עשויים להגביר את הנטייה של זקיקי השיער והנקבוביות להיסתם.
שגרת ניקוי עור מונעת פצעיםסגנון חיים
שגרת ניקוי או פילינג לא מספקים שאינם מסירים תאי עור מתים באופן אפקטיבי עשויים להוביל לפצעים בעור. גם שימוש בתכשירי איפור ושיער קומדוגניים עשויים לגרום לפצעים בעור.

7 סוגים של פצעים בעור

הרבה מאוד אנשים יודעים שהם רוצים עור חלק ללא פצעים ומודעים יותר לעור שלהם ומודעים לנטייה להתפרצות פצעים, לסוג הפצעים ולאופן הטיפול.כדי לבחור את המוצר או הטיפול הנכון, כדאי לדעת מה סוג הפצעים כדי להיפטר מהם בהקדם מבלי להתפשר על בריאות העור. הנה מדריך שימושי שלנו לצורות  הופעתן של 7 סוגי פצעים נפוצים:
  • קומדונים – ראשים שחורים
    קומדונים – ראשים שחורים

    ראשים שחורים הם קומדונים פתוחים שהופכים להיות שחורים כתוצאה מהצטברות שומן (לא מלכלוך), תאים מתים ובקטריות בתוך זקיק השיער שמתחמצנים עם האויר. מצב זה אומר שזקיק השערה עדיין פתוח ומקבל חמצן. חלק מהקומדונים משתחררים לבד או שניתן להסירם בקלות. הרבה קומדונים גדלים בתוך העור ויכולים להתפתח למצב חמור של אקנה עם זיהום ודלקתיות.

  • פצעי שומן לבנים
    פצעי שומן לבנים

    ראשים לבנים הינם קומדונים סגורים הנוצרים בדיוק כמו ראשים שחורים אך ללא התחמצנות. הם בדרך כלל משתחררים לבד אך יכולים גם לגדול למצב חמור של אקנה מזוהם ומודלק.

  • פצעי מיליומים בעור
    פצעי מיליומים בעור

    נוצרים כאשר תאי עור מתים או שומן (או קרטין) נחסמים על ידי תאי עור שגדלים מעליהם. ניתן לזהות מליומים כבליטות לבנות וקטנות שלא ניתן לשחררם מהעור. לעיתים מיליומים מוגדרים בטעות כאקנה אך למעשה הם ציסטות שפירות.

  • פפולות בעור
    פפולות בעור

    פפולות בעור הינן גבשושיות אדומות בעור הנוצרות כשזקיק השערה נסתם ואין מעבר חמצן. סביבה אנארובית זו גורמת לחיידק האקנה להפוך להיות פעיל ולצרוך יותר סבום ותאי עור מתים. ככל שחיידק האקנה מכפיל את עצמו וצורך יותר סבום כך הפפולה גדלה יותר.

  • פוסטולות
    פוסטולות

    פוסטולות הינן גבשושיות בעור הנגרמות כאשר זיהום מופיע בזקיק השערה. מצב זה קורה כאשר זקיק השערה מתמלא בעודף של תאים מתים, שומן ובקטריות. מצב זה גורם לקרע בדופן זקיק השערה וחיידק האקנה מצליח לחדור לשכבת הדרמיס. הזיהום מעודד את המערכת החיסונית לשלוח תאי דם לבנים לאזור המודלק וכתוצאה מכך מתפתחת דלקת מוגלתית.

  • נודולות בעור
    נודולות בעור

    מתפתחות כאשר זיהום בזקיק השערה עובר גם לזקיקים שכנים. נודולות נראות בגודלן כמספר פפולות ופוסטולות ביחד. ריפוי העור בשלב זה יהיה צלקתי.

  • ציסטה שומנית
    ציסטה שומנית

    מתפתחות כאשר הזיהום בזקיק השערה חודר לתוך הדרמיס ונמצא שם נעול בתוך קרום. מצב שבו אין יוצא ואין נכנס לממברנה של הקרום. ריפוי ציסטות הוא צלקתי תמיד ולעיתים מחייב התערבות כירורגית.