הגורמים העיקריים לאקנה בעור בוגר

 
תופעת האקנה מעלה שאלות רבות הנוגעות לסיבות והגורמים להיווצרותה. המומחים של דרמלוג’יקה לבריאות העור כאן בשביל לעשות סדר ומציגים כמה מן הגורמים העיקריים להתפרצות האקנה בעור בוגר.
 
אקנה אצל מבוגרים
 

שמירה על אורח חיים - אקנהאורח חיים

עישון, אי הקפדה על ניקוי העור, לבישת בגדים צמודים או מגרדים, נטילת תרופות מסוימות – כל אלה הם הרגלי חיים שיכולים להשפיע על חומרת האקנה. תכשירי שיער,איפור או מוצרי טיפוח המכילים מרכיבים קומודוגנים עלולים להוביל לחסימת הזקיקים. חיטוט או לחיצה על הפצעונים גורמים לפיזור של חיידק חיידק האקנה, ה-Propionibacterium acnes. טיפול מופרז ובתדירות גבוהה יותר באקנה גם כן יכול להחמיר את הדלקת, היובש והרגישות בעור.
 

סטרס - אקנהסטרס בשגרת היום

חיי היומיום העמוסים שלנו גובים מחיר המותיר את חותמו על העור שלנו. הלחץ הגובר לעשות יותר, מהר יותר גורם ללחץ פנימי וחיצוני כרוני על העור הבוגר שלרוב הוא גם ככה רגיש יותר. אקנה הוא אחד הסימפטומים הראשונים של מתח זה, אשר בסופו של דבר גם מאיץ את תהליך הזדקנות העור. אקנה בעור בוגר קשור באופן ברור עם רמות גבוהות של מתח. מחקרים מראים כי לא רק שסטרס פנימי מוביל להופעת פצעונים, הוא גם מחמיר פצעונים שכבר קיימים. כמו כן, ישנה תגובת שרשרת מעגלית, הופעת הפצעונים עצמם גורמים לנו ללחץ לגבי המראה שלנו מה שמוביל להופעת פצעונים חדשים כתוצאה מכך. מחקרים אחרונים הוכיחו כי העור משתתף באופן פעיל בתגובה שלנו לסטרס, מתקשר עם המוח ולהיפך, ושיש מתווכי מתח עיקריים בעור עצמו.
 

גנטיקה- אקנההשפעות גנטיקה

אקנה גנטי נוטה להישאר במשפחה. אמנם אין גן ספציפי לאקנה, אך לאנשים יש נטייה תורשתית לייצור יתר של תאי עור ו\או סבום, אשר מגדיל את הסבירות לחסימת הזקיקים, וכתוצאה מכך להיווצרות פצעונים. (adult acne) הגורמים העיקריים לאקנה בעור בוגר.
 

שינויים הורמונליים- אקנהשינויים הורמונאליים

מחקרים קשרו את בלוטות החלב למערכת האנדוקרינית, המתפקדת כ “מוח של העור.” אנו יודעים שיש קשר בין ההורמון טסטוסטרון לבין בלוטת החלב. אצל גברים, הטסטוסטרון מופרש על ידי איברי המין הגבריים, ובנשים מקורו בשחלות ובלוטות האדרנל. בשני המינים, הטסטוסטרון חודר לתוך בלוטת החלב ושם אנזימים ממירים אותו ל די-הידרוטסטוסטרון. מצב זה מגרה ייצור מוגבר של סבום ואף גורם לסבום המיוצר להיות סמיך ודביק יותר. אנו יודעים גם כי סטרס משחק תפקיד משמעותי כשמדובר בהורמונים. כאשר הגוף מייצר כמויות מופרזות של קורטיזול ואדרנלין, לא רק שהם מגרים ייצור עודף בבלוטת החלב, גם בלוטת יותרת הכליה מייצרת פחות פרוגסטרון – שהוא חומר נוגד דיכאון ונוגד חרדה טבעי.
 
שינוי הורמונלי זה יכול להוביל לחוסר איזון באסטרוגן ובפרוגסטרון, אשר עלול להוביל להתפתחות פצעונים. אקנה אשר נגרמת כתוצאה משינויים הורמונאליים נפוצה פי חמש אצל נשים בוגרות מאשר אצל גברים בוגרים. נשים נוטות לחוות תנודות הורמונליות וכתוצאה מכך נגעים אקנתיים סביב תקופת המחזור, תקופת ההריון וגיל המעבר (מנפאוזה). כמו כן, קיומה של תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא הגורם העיקרי לאקנה אצל נשים בוגרות.
 

נזקים סביבתיים- אקנהנזקים סביבתיים

חשיפה לשמש, זיהום אוויר ומזג אוויר קיצוני עלולים לפגוע במחסום ההגנה הטבעי של העור ולהוביל או להחמיר בעיות כגון דלקתיות, היפר-פיגמנטציה ויובש בעור, אשר מחריפים את נגעי האקנה. נשים בוגרות בעלות עור אקנתי עשויות להיות אפילו פגיעות יותר משתי סיבות; – חומצת שומן חיונית6 ( ואומגה F). עור אקנתי לרוב חסר חומצה לינולאית ויטמין 1 אשר ממלאת תפקיד חשוב בריפוי הפצע, התחדשות התא וההידרציה של העור. . לנשים בוגרות יש סיכוי גבוה יותר להיות בעלות עור יבש, כתוצאה מפגיעה2 במחסום ההגנה הטבעי של העור, ככל שהן מתבגרות.
 

תזונה בריאה -אקנהדיאטה

 תומכים בטענה כי מה שאנו אוכלים IDIהמומחים לבריאות העור בדרמלוג’יקה ובמשפיע על העור שלנו. אומנם יש צורך במחקר נוסף בתחום זה, אך מחקרים קיימים מראים כי מזונות מסויימים עלולים להשפיע על תהליכי ייצור הסבום והדלקת. דיאטות בעלות ערך גליקמי נמוך, אשר לרוב מתבססות על מגוון רחב של פירות וירקות, חלבון רזה ושומנים בריאים, מומלצות יותר. מטופלים מעידים על שיפור במצב העור לאחר הימנעות ממזון שאליו הם עשויים להיות רגישים, כגון מוצרי חלב.