מדוע העור שלנו הופך לרגיש?

נתחיל מכך שיש הבדל בין עור רגיש לעור שהפך לרגיש: בפועל, יש עור רגיש (תכונה גנטית) ויש עור ההופך לרגיש, תופעה בצמיחה ברחבי העולם הנובעת כתוצאה מחשיפה גוברת לזיהום אויר, סטרס וכימיקלים. מספר האנשים המושפעים מעור ההופך לרגיש, עודד את תעשיות הקוסמטיקה והפרמצבטיקה לפתח תכשירים חדשים שיסייעו למלחמה בתגובות המתעוררות כתוצאה ממצב זה.
 
המכנה המשותף בין 2 המצבים הוא דלקת ומחקר במכון העורי הבינלאומי (IDI) חושף שתערובות רבות אינן מתייחסות לגורם מפתח אחד: דלקת ממקור עצבי (נוירוגנית).
 
מסיבה זו פיתחנו את סדרת ה- UltraCalmingTM, מערכת תכשירים שלמה שנועדה לסייע בשליטה בגורמים הרבים להפיכתו של עור לרגיש, מגורה ומודלק או שחווה טיפולי פילינג תכופים ועוצמתיים מידי. על מנת לטפל בעור שהפך לרגיש ובעור רגיש, חשוב להבין את המאפיינים של וההבדלים בין 2 מצבים אלו.
 

ההבדל בין עור רגיש לבין עור שהפך לרגיש

עור רגיש הוא לעתים תולדה של פגם בשכבת המגן החיצונית של העור – הידועה כשכבת המחסום השומנית (הליפידית) האפידרמלית – המאפשרת לגורמים מעוררי גירוי, מיקרואורגניזמים וגורמים אלרגנים לחדור לעור ולגרום לתגובות מנוגדות. שכבת מחסום שומנית (ליפידית) אפידרמלית פגועה, מהווה מרכיב עיקרי במחלות עור דלקתיות כגון רוזציאה, אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור), פסוריאזיס ואקזמה.
 
להבדיל מעור רגיש גנטית, עור שהפך לרגיש הינו השתקפות של הסביבה, אורח החיים והפיזיולוגיה שלכם. זיהום, סטרס, שינויים הורמונאליים, עישון, אלכוהול, תזונה לקויה, הליכים רפואיים ואף פילינגים מרובים, יכולים כולם להוביל להפיכתו של העור לרגיש. מרכיבים קוסמטיים כגון: אלכוהול, לנולין, צבעים וריחות מלאכותיים יכולים גם הם להוביל להפיכתו של העור לרגיש.
 
להלן ההבדלים העיקריים בין 2 המצבים:
 
עור שהפך לרגיש 
 
בעור שהפך לרגיש הרגישות נרכשת, העור מושפע מאוד מסגנון חיים ומגורמים חיצוניים. הימנעות מגורמים אלה עשויה להפחית באופן ניכר התפרצויות של רגישות ולעיתים אף להעלים באופן מוחלט את הסימפטומים. התופעה בה העור הופך לרגיש מאוד נפוצה בשנים האחרונות בעקבות שינויים באורח החיים שלנו והשפעות גדלות של גורמים מגרים.
 
עור רגיש
 
מבחינה קלינית, עור רגיש מתאר נטייה תורשתית איתה נולדים. כשהעור רגיש, שכבת ההגנה החיצונית שלו (המחסום האפידרמלי) אינה פועלת לחסימה אפקטיבית של גורמים מגרים, חיידקים ואלרגנים הגורמים לתגובות של רגישות ואלרגיות בעור.
 

מספר גורמים אשר הופכים את העור לרגיש

חילופי עונות ושינויים במזג האוויר –  גורמים לעור להגיב ברגישות לשינויי טמפרטורה ולחות. באותו אופן, טיולים וביקור במקומות ששם האקלים שונה ממה שהעור רגיל אליו ישפיע על העור. אבל שינויים סביבתיים הם לא רק שינויי אקלים, צריך לקחת בחשבון גם שינויים באיכות האוויר וזיהום האוויר אליו העור חשוף.
 
סטרס – תחושת דחק, משפיעה גם היא רבות על רגישות העור. בעוד שהסיבות לסטרס רבות ומגוונות , התגובה בעור תמיד תהיה מתווכת דרך המוח. נוירופפטידים שמשתחררים אצלנו במוח מביאים לתסמינים דלקתיים, כגון אדמומיות, חום וגרד. תגובה זו עלולה להיות חמורה בהרבה אצל כאלו שסובלים מהפרעות עור דלקתיות כמו: רוזצאה, אטופיק דרמטיטיס (אקזמה) ופסוריאזיס.
 
תנודות הורמונליות – שינויים הורמונליים עשויים גם הם להשפיע על העור ולהגביר אדמומיות ו\או ראקציות בעור. הן הריון והן גיל המעבר המאופיינים בשינויים הורמונליים, גורמים להגברת זרימת הדם, דבר המלווה בחום מוגבר המתפזר על פני העור. מומלץ למטופלים אלו להשתמש בתכשירי לחות קלילים, המפחיתים גירוי ואודם. ובמקביל להימנע מתכשירים המבוססים על שמנים אשר להם יש נטייה ללכוד את החום.
 

מספר גורמים עיקריים להיווצרות עור רגיש

דלקת ממקור חיסוני (דלקת אימונוגנית)

Immunogenic Inflammation on   המערכת החיסונית של הגוף מסייעת להגן עליו מפני מחלות. במערכת החיסונית מרכיבים שונים שכולם עובדים יחדיו כדי להילחם בזיהומים ופולשים זרים. כאשר הגוף פצוע או מגורה, הוא מגיב במצב דלקתי. התגובה הדלקתית הינה תהליך טבעי המשמש להרחקת הגורם המגרה הפוגע, כמו גם מהווה חלק נכבד בתהליך ההחלמה. הדלקת מאופיינת ברצף של אירועים ביולוגיים הקשורים במערכת כלי הדם המקומית, במערכת החיסונית ובתפקוד התאים השונים בתוך הרקמה הפגועה.

 
באופן מסורתי, מעורבות המערכת החיסונית במצב הדלקתי מצריכה רגישות מוקדמת ומתעוררת מגורם זר, כגון אבקנים או ניחוחות מלאכותיים. הדבר מוגדר כדלקת אימונוגנית. הדלקת האימונוגנית כרוכה בשפעול תאי דם לבנים, הסוכנים הראשיים ללחימה בפולשים. תאים אלו שוכנים בדם וחייבים לעשות את הדרך לרקמה המודלקת. שם, הם תוקפים ומשמידים פולשים כגון חיידקים, וירוסים ופסולת תאית. תהליך זה מסתכם בכאב, אודם, נפיחות וחום המזוהים עם דלקת.
 

דלקת ממקור עצבי (דלקת נוירוגנית)

Neurogenic Inflammation  – מידע מדעי עדכני העלה אפשרות שמערכת אחרת אף היא מעוררת את התגובה הדלקתית. בעוד את הדלקת האימונוגנית מעוררת המערכת החיסונית, הרי שאת הדלקת הנוירוגנית מעוררת מערכת העצבים. כאשר כימיקל מעורר גירוי מפעיל חיישנים עצביים, התוצאה היא שחרור חומרים המכונים נוירופפטידים, שגם הם מפעילים את תהליך השרשרת הדלקתי. במצב רגיל, חומרים אלה משחקים תפקיד בשיקום הרקמה אך ניתן למצוא אותם גם במגוון מצבים דלקתיים כואבים כגון סרפדת (גירוד), פסוריאזיס, אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור), רגישות-יתר, רוזציאה ובתהליך ריפוי הפצעים. המעניין הוא שלא כל החומרים האלה מקדמים דלקת; חלקם יכולים בעצם לשים קץ לתהליך הדלקתי.

 

Sensitive versus sensitized

סוג עור רגיש אכן נגרם מנטייה גנטית. אדם שהינו רגיש באמת נולד עם מצב זה ונוטה להסמקה, אסטמה ואלרגיות. עורו נחשב לעדין יותר ועם פחות מלנין או פיגמנטציה, האפידרמיס דק וכלי דם קרובים לפני העור ומשום כך המראה הברור של האדמומיות. בעוד בעלי העור הבהיר (בדרך כלל ממוצא צפון אירופאי) חווים בדרך כלל עור רגיש, עור שהופך לרגיש יכול להתעורר אצל כל אדם, ללא קשר למוצא אתני או גוון עור. כ-36% מאוכלוסיית סין הכריזו על עצמם כבעלי עור רגיש3, מצב שניתן אולי לייחס אותו לרמת הזיהום הגבוהה באזורים כפריים ועירוניים באזור. בנוסף לגורמים אשר מציב לנו העולם העוין, גם תנאי ה-מיקור-אקלים שלנו מהווים גורם חשוב. המיקרו-אקלים שאנו חושפים בפניו את עורנו בבתים, במכוניות, במשרדים ובמטוסים, משתנה על בסיס יומי ומסתכם ברמות רגישות שונות ומשתנות. לדוגמא, ייתכן שבאופן לא מודע אנו הופכים את העור שלנו לרגיש ביום חורף טיפוסי, כאשר אנחנו עוברים מהרוחות הקרות והיבשות בחוץ, אל האוויר המחומם והדחוס בפנים.

 
הבחירות בסגנון החיים משחקות תפקיד קריטי בתרומה למצב עור בריא. הקטנת החשיפה לשמש עד לכדי מינימום, הפחתת רמות הסטרס, הקפדה על שימור מחסום ההגנה הטבעי של העור שלנו, לצד תפריט בריא, יובילו ללא ספק להשפעה חיובית על הבריאות והמראה של העור. החדשות הטובות הן שבעור שהפך לרגיש ניתן לטפל. החדשות הרעות הן שאם לא יטופל, התגובה של העור יכולה להסתכם בנזק קבוע לתאים, שעלול להוביל לתחלואים וסימנים על גבי העור ואף לרגישות קבועה. בנוסף לגורמים האלרגנים שיכולים לעורר תגובה חיסונית או כימיקלים שמעוררים תגובה עצבית, לחץ נפשי ופיזי יכול גם הוא לגרום לתגובה נוירוגנית המסתכמת בעור מגורה, עיכוב החלמת פצעים ודלקת חריפה. עבודה, עמידה בלוחות זמנים, הצטברות רעלים והסביבה יכולה כולם להיות גורמים מלחיצים. הרמות המוגברות של הורמוני לחץ גורמים לתגובות דלקתיות בגוף, שיכולות לגרום לצורות רבות של בעיות עור ובעיות בריאות. הדלקת הנוירוגנית, כמו גם האימונוגנית, יכולה להניב את אותן תופעות של אדמומיות, תחושת גירוד ונפיחות אשר מתרחשות כאשר הגוף נפגע או מגורה. בסופו של דבר, זהו השילוב של נטייה גנטית לרגישות, הפרעה חיסונית, פעילות עצבית ואי – תפקוד שכבת המחסום האפידרמלית התורמים כולם לרגישות העור ולמצב הדלקתי.
 

פגיעה במחסום ההגנה הטבעי של העור

Lipid Barrier Breakdown על מנת להשיג את התועלת המקסימאלית משיטת הטיפול שלנו, שמטרתה לשלוט ולהקל על הרגישות שקשורה בדלקות ממקור חיסוני או עצבי, עלינו לקחת בחשבון עוד גורם אחד והוא שכבת המחסום השומנית (ליפידית) וההשפעה שיש לה על העור הרגיש. שכבת המחסום השומנית מורכבת מסרמידים, חומצות שומן וכולסטרול, ומלבד התפקיד שלה בשמירת מאזן המים בעור על ידי מניעת אבדן מים דרך שכבת העור החיצונית (האפידרמיס), היא גם מגנה מגירויים סביבתיים כגון מיקרואורגניזמים, כימיקלים וגורמים פיסיקליים. כל אחד מגורמי גירוי אלה עשוי לעורר תגובה של העור, ולהביא לרגישות, דלקת ואף למחלה. בשל התפקיד ההגנתי שיש למחסום ההגנה השומני, שימור שלמותו הוא גורם חשוב בשליטה ברגישות העור.

 
שמירת שכבת המחסום השומני ברמת תפקוד אופטימאלית מאפשרת לשלוט בהשפעות המזיקות של הסביבה ואורח החיים על העור ובכך מאפשרת שליטה ברגישותו. נזקים לשכבת המחסום השומנית יכולים להיגרם, בין היתר, משימוש בסבון ובמים אשר מסירים את השכבה השומנית מהעור (כשהתוצאה היא הרגשת עור מתוח כתוצאה מיובש), מתכשירים בדרגת חומציותpH נמוכה בצורה קיצונית (2.5 – 3.5) או גבוהה בצורה קיצונית (מעל 8), מתכשירים שמכילים ריכוז גבוה של חומצות אלפא הידרוקסיות ((AHA, או אלכוהול S.D, ומהתקלפות קיצונית של העור. ברגע שנגרם נזק לשכבה השומנית, העור מתייבש, ונגרמים סדקים מיקרוסקופיים באפידרמיס; אלו כעת מהווים שערים פתוחים לרווחה לכניסת חומרים בעלי פוטנציאל לגירוי אל תוך העור. זוהי הסיבה מדוע רואים לעתים קרובות אבדן מים והתייבשות בעור רגיש. מחקרים אחרים הראו שמטופלים שיש להם אטופיק דרמטיטיס; בעיה בעור שקשורה למצב דלקתי, סובלים ממחסור בשלושת הליפידים: סרמידים, כולסטרול וחומצות שומן חופשיות. טיפול מתקן בתערובת של שלושת הליפידים לא רק סייע לשקם את שכבת המחסום הליפידית (שומנית) של האפידרמיס, אלא גם הביא לצמצום המצב הדלקתי.
 

על התופעה ברחבי העולם (במספרים)

  1. מיליוני אנשים מתייחסים אל עורם כרגיש
  2. האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה מדווחת ש-50% מאוכלוסיית ארה”ב חווה עור רגיש בצורה כלשהי
  3. ברחבי העולם, מעורר הנושא דאגה רבה יותר ויותר, בעיקר בקרב נשים
  4. באירופה, בארה”ב וביפן, שכיחות האנשים שעורם רגיש היא כ-50% בקרב נשים
  5. 30% בקרב גברים, כאשר צעירים מדווחים על רגישות רבה יותר – פי 2 מאשר מבוגרים